Sök:

Sökresultat:

678 Uppsatser om Förtroendevald revisor - Sida 1 av 46

AnvÀndandet av revisor i smÄ företag : Effekter pÄ rÀntekostnad och skuldsÀttningsgrad

Den 1 november 2010 avskaffades revisionsplikten fo?r 97 % av Sveriges fo?retag; ma?let med regleringen var att minska fo?retagens kostnader. Tidigare forskning indikerar att avsaknaden av revisor kan leda till ho?gre kreditkostnader. Anledningen a?r att banker inte anser att de finansiella rapporterna a?r av lika ho?g kvalitet utan granskning av revisor och da?rfo?r upplever ho?gre risk.

Hur förvÀntningsgapet i ett smÄföretag pÄverkar valet att ha kvar eller vÀlja bort sin kvalificerade revisor

I och med den nya lagen om revisionspliktens avskaffande stÄr smÄföretag inför ett val att ha kvar eller vÀlja bort sin kvalificerade revisor. En erkÀnd teori inom revision Àr förvÀntningsgapet och detta gap definieras som skillnaden i vad revisorn gör och förvÀntningarna om vad personer utanför revisionskÄren tror att denne ska göra.Syftet med vÄr uppsats Àr att beskriva och analysera hur förvÀntningsgapet pÄverkar valet av att ha kvar eller vÀlja bort sin kvalificerade revisor i ett smÄföretag. Vi vill vidare ge en fördjupad förstÄelse för vad detta gap beror pÄ.Vi har gjort en kvalitativ studie dÀr vi intervjuat revisorer och smÄföretag som berörs av revisionspliktens avskaffande. Vi har arbetat med ett abduktivt tillvÀgagÄngssÀtt och ett hermeneutiskt synsÀtt.DÄ förvÀntningsgapet Àr stort kommer smÄföretaget att vÀlja bort sin revisor och dÄ förvÀntningsgapet Àr litet kommer de att ha sin revisor kvar. Detta gap beror framförallt pÄ smÄföretagets kunskapsbrist om redovisning och revision samt revisorns dÄliga engagemang..

Synen pÄ revision i icke revisionspliktiga handels- och kommanditbolag: revisionens vara eller icke vara

För handels- och kommanditbolag krÀvs inte alltid revision. Det finns dock företag som vÀljer att anvÀnda sig av revision eller revisor trots att det inte behövs. VÄrt syfte med denna uppsats var att identifiera motiv för och emot anvÀndandet av revision som tjÀnst och revisorn som person i smÄ handels- och kommanditbolag som inte Àr revisionspliktiga. Vi valde att göra en telefonenkÀt med 36% av de aktiva handels- och kommanditbolag i SkellefteÄ stad. Vi utförde Àven personliga intervjuer med tre företag som antingen anvÀnde sig av revision, revisor eller inget av dem.

Val av revisor : Vad revisorer kan tÀnka pÄ vid marknadsföring av sin tjÀnster till mindre aktiebolag

Titel: Val av revisor - Vad revisionsbyrÄer kan tÀnka pÄ vid marknadsföring av sina tjÀnster till mindre aktiebolagBakgrund: Revisionsmarknaden Àr under förÀndring i dag, framförallt hos de mindre aktiebolagen. I och med förÀndringen kommer troligtvis konkurrensen öka bland revisionsbyrÄerna och klienterna fÄr ett högre vÀrde. UtifrÄn det hÀr Àr det av intresse att ta reda pÄ vad mindre aktiebolag har för preferenser vid val av revisor och hur revisionsbyrÄer kan tilltala och behÄlla klienter.Syfte: Syftet med studien Àr att fÄ en bild av hur revisionsbyrÄer kan marknadsföra sig för att tilltala de mindre klienterna. För att kunna gör det kommer vi presentera resultatet av undersökningen om varför mindre aktiebolag vÀljer den revisor de gör. Vi kommer Àven undersöka hur mindre aktiebolag ser pÄ en revisors arbetsuppgifter i framtiden.AvgrÀnsningar: Studien riktar sig mot aktiebolag i EskilstunaomrÄdet med en omsÀttning pÄ mellan 10-25 miljoner.Metod: Metoden som anvÀnts Àr en kvalitativ metod dÀr fem personliga intervjuer har genomförts.Slutsatser: Det revisionsbyrÄer bör tÀnka pÄ vid marknadsföring Àr att fokusera pÄ en bra image och relation genom word of mouth.

Val av revisor : - en enkÀtstudie angÄende vilka faktorer som har betydelse för svenska smÄ företag vid val av revisor

Bakgrund: I Sverige rÄder lagstadgad revisionsplikt för samtliga aktiebolag. En auktoriserad eller godkÀnd revisor ska granska bolagets Ärsredovisning, bokföring och förvaltning. För nÀrvarande pÄgÄr dock en debatt om hur revisionsplikten ska avskaffas för smÄ företag.Syfte: Studiens syfte Àr att förklara vilka faktorer som har betydelse för svenska smÄ företag vid val av revisor.AvgrÀnsningar: VÄr studie inriktas pÄ svenska aktiebolag som har mellan 10 och 49 anstÀllda.Metod: Vi har valt att genomföra en enkÀtstudie som riktar sig till VD:ar eller ekonomichefer pÄ 100 slumpmÀssigt utvalda företag. VÄra empiriska data har behandlats statistiskt i statistikprogrammen Minitab och SPSS.Slutsatser: Vi har kunnat pÄvisa fyra faktorer som har betydelse för svenska smÄ företag vid val av revisor, vilka överensstÀmmer med vad tidigare forskning har visat för börsnoterade företag. Faktorerna utgörs av: revisionskvalitet, tillhandahÄllande av ytterligare tjÀnster, specifik branschkÀnnedom och geografisk nÀrhet.

KrÀvs det mer Àn kunskap för att bli revisor? : en undersökning av hur vÀl revisorsprovet mÀter tentandernas kunskap och förstÄelse

RevisorsnÀmnden har till uppgift att examinera, granska och tillgodose samhÀllet med kompetenta revisorer. Det stÀlls höga krav pÄ dem som vill bli revisorer inte minst vad gÀller det professionella omdömet. Det finns tvÄ olika prov för att examinera revisorer. Provet för revisorsexamen vilket leder till titeln godkÀnd revisor och provet för högre revisorsexamen som leder till titeln auktoriserad revisor. NÀr RevisorsnÀmnden skapar proven vill man testa det professionella omdömet.

 E-freight Effektivisering av fraktflygbranschen genom elektronisk dokumenthantering

Titel: Val av revisor - Vad revisionsbyrÄer kan tÀnka pÄ vid marknadsföring av sina tjÀnster till mindre aktiebolagBakgrund: Revisionsmarknaden Àr under förÀndring i dag, framförallt hos de mindre aktiebolagen. I och med förÀndringen kommer troligtvis konkurrensen öka bland revisionsbyrÄerna och klienterna fÄr ett högre vÀrde. UtifrÄn det hÀr Àr det av intresse att ta reda pÄ vad mindre aktiebolag har för preferenser vid val av revisor och hur revisionsbyrÄer kan tilltala och behÄlla klienter.Syfte: Syftet med studien Àr att fÄ en bild av hur revisionsbyrÄer kan marknadsföra sig för att tilltala de mindre klienterna. För att kunna gör det kommer vi presentera resultatet av undersökningen om varför mindre aktiebolag vÀljer den revisor de gör. Vi kommer Àven undersöka hur mindre aktiebolag ser pÄ en revisors arbetsuppgifter i framtiden.AvgrÀnsningar: Studien riktar sig mot aktiebolag i EskilstunaomrÄdet med en omsÀttning pÄ mellan 10-25 miljoner.Metod: Metoden som anvÀnts Àr en kvalitativ metod dÀr fem personliga intervjuer har genomförts.Slutsatser: Det revisionsbyrÄer bör tÀnka pÄ vid marknadsföring Àr att fokusera pÄ en bra image och relation genom word of mouth.

Revision och mikroföretag : En studie om mikroföretags orsaker att anlita revisor

Den första november 2010 trÀdde ett nytt regelverk ikraft, en frivillig revision, ett regelverk som berör aktiebolag och deras valfrihet att vÀlja fri revision. Aktiebolag som har möjlighet att vÀlja fri revision benÀmns mikroföretag, dem verkar inom ramen för regelverkets grÀnsvÀrden. Ambitionen med studien Àr att undersöka vilka faktorer som gör att mikroföretag i Sverige vÀljer att anlita revisor, fastÀn de enligt lag inte behöver. Studien Àr en surveyundersökning som bygger pÄ kvalitativ data frÄn intervjuer med 30 stycken mikroföretagare. Studien resulterade i att mikroföretagarna som vÀljer att anlita revisor gör det pÄ grund av olika orsaker, det som förekom mest frekvent hos mikroföretagarna Àr att de gör det; för sin egen skull, för sitt eget vÀlbefinnande, förÀndring tar tid, informationsasymmetri, skatteverket och behov av rÄdgivning.För att kunna sÀga att dessa anledningar till att anlita revisor Àr signifikanta för mikroföretag i Sverige föreslÄs en framtida studie, exempelvis en surveyundersökning med kvantitativ data..

Avskaffandet av revisionsplikten för smÄ aktiebolag : Varför smÄ aktiebolag inte anlitar en revisor

År 2010 avskaffades revisionsplikten för smĂ„ aktiebolag i Sverige. Bakgrunden till avskaffandet var pĂ„tryckningar frĂ„n det Europeiska rĂ„det, för att minska de administrativa kostnaderna för smĂ„ och mellanstora europeiska företag. Ett antagande, av Justitiedepartementet, som fanns innan avskaffandet var att mĂ„nga företag skulle vĂ€lja att anlita en revisor Ă€ndĂ„, för att det Ă€r en kvalitetsstĂ€mpel att ha en granskad redovisning. Utfallet blev inte som de antog eftersom att tre av fyra nystartade smĂ„ aktiebolag idag vĂ€ljer att inte anlita nĂ„gon revisor.DĂ„ fĂ„ studier har hunnits genomförts pĂ„ avskaffandet av revisionsplikten har vi valt att undersöka vilka viktiga skĂ€l det finns till att smĂ„ aktiebolag vĂ€ljer att inte anlita en revisor.För att genomföra studien har vi genomfört intervjuer med sex företag som omfattas av regeln att smĂ„ aktiebolag inte behöver anlita en revisor och som har gjort valet att inte anlita en revisor.Resultatet av studien tyder pĂ„ att respondenterna sparar pengar pĂ„ att inte anlita en revisor, som syftet var med avskaffandet. Vi har dock kommit fram till att kostnaden för att anlita en revisor inte Ă€r det enda skĂ€let till att de har valt att inte anlita en revisor.

Hur pÄverkar upplevd nytta av revision valet att anlita revisor i etablerade och nyetablerade bolag?

Slopandet av revisionsplikten har lett till att smÄ bolag stÄr mellan valet att anlita revisor eller inte. Studiens syfte har varit att utforska hur den upplevda nyttan med revision pÄverkar valet att anlita revisor eller inte för etablerade och nyetablerade bolag. Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ undersökningsmetod vars syfte var att fÄ en djupgÄende förstÄelse för vilka faktorer som pÄverkar valet att anlita eller inte anlita en revisor i etablerade samt nyetablerade bolag. Genom intervjuer har studien undersökt vilka faktorer Àgarna i bÄde etablerade och nyetablerade anser pÄverkar valet att anlita revisor. Studiens teoretiska referensram Àr baserad pÄ agentteorin, legitimitetsteorin, institutionellateorin samt intressentteorin. Referensramen ligger sedan till grund för insamlingen av empiri och genomförande av analysen.

Vilka faktorer pÄverkar smÄ företag vid valet av revisor? : En kvantitativ studie betrÀffande vilka faktorer som pÄverkar smÄ företag vid valet av revisor och hur dess process ser ut.

Inledning: Sverige idag har ett stort utbud av revisionsbyrÄer. DÀr byrÄerna som rÀknas till Big-4, second tier samt övriga Àr verksamma pÄ ett flertal olika platser runt om i landet. Det stora utbudet av byrÄer gör att smÄ företag i Sverige har ett svÄrt val att veta vilken revisor de ska vÀlja. Denna svÄrighet grundar sig i att revision som tjÀnst Àr svÄr att utvÀrdera innan den Àr köpt och erhÄllen.  De smÄ företagen som fortfarande mÄste bli reviderade efter lagförÀndringen 2010 stÀlls nu och dÄ inför valet av att vÀlja revisor. Tidigare studier har konkluderat att det finns olika faktorer som pÄverkar valet av revisor.

FörvÀntningsgap mellan revisor och klient : I smÄ Àgarledda företag

NÀr det finns delade uppfattningar mellan revisor och allmÀnhet om vad en revisor gör och bör göra sÄ uppstÄr ett förvÀtningsgap. FörvÀntningsgap Àr inget nytt begrepp utan det har existerat under en lÄng tid. Dess uppkomst Àr dock nÄgot som flitigt diskuterats och forskats i och har troligtvis flera olika förklaringar. OmrÄden i hur förvÀntningsgap uppkommer enligt den tidigare forskningen Àr vitt skilda och det kan grundas i bristande oberoende hos revisor, för hög förvÀntan hos intressent eller en felaktig rapportering. FörvÀntingsgap kan se ut pÄ flera olika sÀtt och undersökas ur olika perspektiv.

Avskaffad revisionsplikt : En studie om vilka faktorer som Àr avgörande i valet att ha en revisor eller inte

Bakgrund och problem: Revisionsplikten avskaffades 1 november 2010 vilket betyder att mindre aktiebolag som uppfyller vissa kriterier inte lÀngre behöver anstÀlla en revisor. Enligt uppgifter frÄn Bolagsverket Àr det en stor majoritet av de Àldre aktiebolagen som vÀljer att behÄlla sin revisor medan det hos de nyregistrerade aktiebolagen Àr vanligare att inte ha en revisor.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka faktorer som Àr avgörande för mindre aktiebolag i valet att ha en revisor. Vi ska Àven undersöka vilka fördelar och nackdelar de mindre aktiebolagen ser med revision och om synen varierar beroende pÄ om det Àr ett bolag som registrerades innan eller efter avskaffandet av revisionsplikten.Metod: I studien anvÀnds en kvalitativ metod i form av intervjuer. Personliga intervjuer genomfördes med sju olika mindre aktiebolag.Resultat och slutsats: Samtliga bolag Àr allmÀnt positiva till avskaffandet av revisionsplikten och menar att majoriteten av mindre aktiebolag inte har ett behov av en revisor. Majoriteten av bolagen anser att revision Àr en bra kvalitetsgaranti gentemot ett bolags intressenter.

Förtroende och oberoende: om förhÄllandet mellan revisor och klienter

Denna uppsats handlar om förtroende och oberoende i förhÄllandet mellan en revisor och dennes klienter. Syftet med studien har varit att undersöka revisorers uppfattning om hur förtroenderelationen mellan en revisor och dennes klienter pÄverkar revisorns oberoende. Vi har valt att avgrÀnsa undersökningen till revisionsbyrÄer vars klienter Àr mindre företag och dÀr parterna har samarbetat under en lÀngre tid. De omrÄden som behandlas i uppsatsen Àr hur förtroende byggs upp, vikten av förtroende i en klientrelation, vÀrdet av lÄngsiktiga klientrelationer och pÄ vilket sÀtt en revisors oberoende kan pÄverkas. Undersökningen baseras pÄ personliga intervjuer med tvÄ verksamma och tre icke verksamma revisorer.

SmÄ företags syn pÄ revisorn

Uppsatsen syftar till att ge en bild av hur smÄ Àgarledda företag ser pÄ sin revisor och revisionen som utförs. Problemformuleringen har besvarats genom nio personliga intervjuer. Vi har kommit fram till att smÄ företag har en dÄlig bild av vad revisorns arbete innebÀr. De Àr medvetna om att de mÄste revideras och tycker att det Àr en trygghet att bli reviderade, men de vet inte vem revisionen och revisionsberÀttelsen Àr till för..

1 NĂ€sta sida ->